Balanseringsvikter – viktiga för balanserade däck

För att däcken på en bil ska rulla jämnt och fint, används ofta balanseringsvikter. Däckfirmorna brukar vara de som monterar på dem, men man kan även köpa dem i bilhandeln och sätta på vikterna själv. Balanseringsvikter gör även att bilen drar mindre bränsle, eftersom obalanserade däck innebär högre energiförbrukning. Men en bil med obalanserade däck kan även bjuda på andra mindre trevliga upplevelser.

Balansera däcken för säkrare och bekvämare körning

Dagens bilar är, på grund av sin lätthet, rätt så känsliga för obalanserade däck. Detta tar sig uttryck på olika sätt. Märker du att ratten skakar och bilen vibrerar när du kör, kan det ha med däckens obalans att göra. Att inte ha balanseringsvikter på däcken, kan alltså resultera i både osäkrare och obekvämare körning.

Det går inte att fullt ut dra nytta av de nya däckens fördelar, om du kör omkring utan att däcken är monterade som de ska. Förutom vibrationer i bilen, så ger även obalanserade däck ojämnt slitage på dem. Har man investerat i nya däck för maximal körkomfort, men inte låter balansera dem, nyttjar man inte däckens fulla potential och en stor del av syftet med nya däck går förlorat.

Hur ofta bör man balansera däcken?

Åtminstone varje gång du byter gummidäck på fälgen, ska du även låta balansera dem. Har du krockat, kört in hårt mot en kant eller liknande, kan också däcken behöva balanseras om på nytt. Ett ganska bra riktmärke är annars att balansera om däcken efter omkring 700 mils körning. Bäst är det att låta en däckfirma med kunnig personal göra det. Där mäter man däcken in en balanseringsmaskin och kan därefter avgöra exakt vilka tyngder däcken behöver och var på fälgen de ska sitta.

Andra orsaker till att bilen vibrerar

Fortsätter bilen vibrera efter att däcken balanserats så kan det bero på ett antal faktorer. Fälgarna kan vara skadade eller skeva, alternativt är däcken fermenterade på fälgen. Däcket kan också vara skadat på något sätt, kanske i mönstret eller eller på sidorna. Problemen behöver inte heller alltid gälla däcken, utan kan även ha andra orsaker. Det kan vara bromsar, fjädringar eller stötdämpare. Men säkrast är, eftersom risken är stor att det är däckens balans, att alltid titta på dem och balanseringsvikterna till att börja med.